Vanmorgen was het weer zover, de Audio Show Alkmaar ging van start en AudioEnzo moest daar natuurlijk bij zijn. Er waren weer veel mooie merken aanwezig en er zijn weer erg mooie sets beluisterd!
Een van mijn favorieten van de show was, net als vorig jaar, de set van het merk Gamut. Stonden ze vorig jaar met de grootste set luidsprekers, dit jaar was de beurt aan de iets kleinere: The Superior RS5. Maar zeker niet minder fraai. Wat een lekkere rauwe sound hebben deze luidsprekers zeg. Lou Reeds Walk on the Wild Side op LP klonk erg fraai en authentiek.
Ook erg lekker luisteren was het in kamer 4 waar een heel mooie set muziek stond weer te geven. Deze set is opgebouwd met de Aurender N10 Server, een dCS Rossini DAC, MOON 740P Voorversterker, MOON 870A Eindversterker en als klap op de vuurpijl een set Avalon Compàs luidsprekers. Een strakke sound met alles erop en eraan.
Nog een highlight voor mij was op de derde verdieping te vinden, een set opgebouwd door Analogue Audio bestaande uit een ANNA LOG platenspeler, een Graaf GM50-II buizen versterker die een set Unison Research MAX1 luidsprekers stond te voeden. De enorme kracht van Newton’s Cradle door Ludovico Einaudi werd door deze set fenomenaal neergezet, prachtig en zeer muzikaal.
Monitor Audio stond ook met een zeer fraaie sets, waaronder de nieuwe Platinum luidspreker, en kolos van 1,80 meter hoog. Ondanks de enorme ruimte werd daar een prachtig plaatje neergezet!
Tussen alle moois in was voor mij wel iets anders te bespeuren en dat was een effect bij het gebruik van ruimte correctie. Er waren diverse fabrikanten op de show die dat gebruikten, onder andere Arcam op de nieuwe versterker, maar bijvoorbeeld ook Trinnov. Op die sets was het geluid opvallend schoon en strak, maar er ontbrak ook telkens iets en dat is me al eerder opgevallen. Hele goede audio sets hebben iets speciaals, rauws, natuurlijks, soms magisch. En bij díe sets met ruimte correctie is nou net dàt een stuk minder.
In eerste instantie lijkt clean en strak het beste wat je kunt horen maar het gaat mij erop lijken dat je er ook in door kunt schieten. Correcties op fasefouten is prima, maar de gehele ruimte eruit corrigeren gaat blijkbaar soms een stap te ver. Dat effect heb ik zo ervaren bij bijvoorbeeld de set waar de Argos Audio luidsprekers op speelden maar ook bij bij bijvoorbeeld de nieuwe Arcam versterker met room-corrrectie. Daar hingen hele fraaie Sonus Faber’s aan, maar die ik wel eens beter heb gehoord!
Als met al is de Audioshow in Alkmaar zeer de moeite waard om te bezoeken. Mooie audioapparatuur, fraaie muziek, daar wordt een mens vrolijk van. Vast niet iedereen natuurlijk maar ik wel 🙂
Een paar plaatjes, ik heb het bij wat detailshots gelaten: