De Xanadu DS20YH-GT in de massief houten uitvoering was hier in huize AudioEnZo begin 2022 al eens beluisterd, toen samen met de HRS22 en de AW12-4. Age van de Woud van Xanadu heeft mij in de gelegenheid gesteld om deze fraaie DS20GT in de herhaling te kunnen beluisteren, echter nu in een MDF uitvoering en iets andere bezetting. De mid-woofer in deze versie is namelijk dezelfde magnesium unit als in mijn Xanadu HRS22YH-MG. Uiteraard is ook het filter daarop aangepast en zoals altijd voorzien van meer dan uitstekende onderdelen. De grote bandtweeter is dezelfde als in de HRS22 en wordt in meer modellen toegepast.
Deze Xanadu DS20GT-MG is gespoten in prachtig satijnlak in de kleur Xanadu rood en die kleur past toevallig erg mooi bij de kleuren van onze inrichting. De kasten zijn best hoog maar slank en dat integreert prima in de ruimte. Tevens zijn de kasten in dit geval voorzien van ontkoppelende IsoAcoustic Gaia 1 isolatoren.
De verwachting was dat vooral de laagweergave anders zou zijn dan de HRS22YH-MG, de units zijn immers identiek. De HRS22 monitor is een basreflexsysteem en de DS20GT is een Hybride Tube en we waren benieuwd hoe deze in een redelijk standaard woonkamer zou klinken.
We hebben in eerste instantie naar de HRS22YH-MG geluisterd met een vast aantal nummers om een “referentie” te hebben. Hierna gingen de monitoren aan de kant en heeft Age de DS20GT op de plek van de HRS22YH-MG geplaatst. Hierna is er nog wat geschoven waarbij het opvallen is dat de optimale plaatsing van de DS20GT-MG dichter bij de muur is.
De eerste klanken met de Xanadu DS20GT-MG lieten direct horen dat ze familie zijn van de HRS22YH-MG. Het oplossend vermogen van de set is enorm en dezelfde lichtvoetigheid in de midden- en hoogweergave is kenmerkend voor beide luidsprekermodellen. Het is voor mij ook duidelijk weer de signatuur van de maker van dit moois.
Een mooie track om de weergave van stemmen te beoordelen is het nummer With All My Lover op het album No Deal van Melanie De Biasio. Deze wordt net zo fraai in de ruimte gepresenteerd als met de HRS22 monitoren, rotsvast op de juiste plaats met een enorme ruimtelijkheid en is duidelijk een kenmerk van de fraaie magnesium unit welke subliem samenwerkt met de grote bandtweeter. Ook het timbre van de piano klinkt mooi natuurlijk.
In zo’n beetje de tweede helft van dit nummer zit een hele lage toon van een analoge synthesizer en daar merk je de kracht van deze Hybride Tube welke deze bastonen zonder enig morren volledig tot z’n recht laten komen, afgronddiep zonder misbruik te maken van de akoestiek van de kamer.
Een perfect nummer om de energieafgifte van een luidspreker eens lekker op te voeren is het nummer Trio per Uno – part 1 op het album Pulse Percussion Ensemble – live van het Pulse Percussion Ensemble. De energie in dit nummer is bizar, niet alleen het laag maar ook het middengebied is zeer dynamisch. De ritmiek vloeit door alle frequentiegebieden, maar een goed ontworpen luidspreker laat de samenhang hiertussen goed in stand. Zo ook deze Hybride Tube die de fikse energie de snelheid geeft die het hoort te hebben. Er wordt zeer veel lucht in beweging gebracht maar op een beheerste manier en daardoor wordt de laagweergave nooit traag of log.
Zo worden er vele nummers gedraaid met elk hun eigen kenmerken in de weergave, zoals het live nummer van Anouk’s It Wasn’t Me van het album Update wat werkelijk als een live optreden in de kamer wordt neergezet inclusief alle energie die erbij hoort, erg fraai.
Ook The Cool Cat van Antonio Forcioni’s album Tears Of Joy en Eric Vloeiman’s Prince Of Darkness op het album Hyper passeren de revue waarbij alles met grote precisie en zonder enige stress wordt weergegeven met een zeer diep doorlopende laagweergave.
De midden- en hoogweergave van de DS20GT-MG lijkt zoals verwacht erg op die van de monitor. Het is mooi om dit ook bevestigd te zien, want laagweergave is van levensbelang voor het midden en hoog. Rommelig laag vind je op zeker terug in een onrustige weergave van het frequentiegebied erboven. Dat de weergave van midden en hoog zo op elkaar lijken komt dus niet alleen maar door dezelfde units en gelijkend filter. Ook de laagweergave van beide systemen is blijkbaar goed in orde, ondanks dat het verschillende bas-systemen zijn.
Als je sèc de laagweergave vergelijkt met de HRS22 monitor dan hoor je wel verschillen. De HRS22 monitor is zoals benoemd een basreflex die door het gebruikte systeem met de sleuf onderaan de kast erg fraai klinkt en voor een monitor mooi diep gaat. Maar de Hybride Tube gaat in het laag wel verder. Het gaat dieper en je merkt dat dit systeem het diepe laag super gemakkelijk weergeeft. Ook wel logisch als je alleen al de afmetingen van de luidspreker bekijkt. Maar ook het Hybride Tube systeem is gewoonweg een zeer goed uitgedacht systeem welke de laagweergave naar een ander level kan tillen.
Bij mijn laatste bezoek aan Xanadu heb ik nog geluisterd naar de Xanadu AW35 en kan je vertellen dat ik in de laagweergave van de DS20GT veel terug hoor van de geweldige kwaliteiten van die grote broer. Samen met de fraaie units die in de DS20GT gemonteerd zitten en het uitstekende filter staat er met de Xanadu DS20GT een luidspreker die alles aan kan!
Gebruikte apparatuur:
AEZ nanotec Power Strada #308 / Iego 8075BK koper-rodium voedingskabels
Purecable nanoPWR 309 voedingskabel (1x gebruikt op de DAC)
Purecable 8-voudig Nano Block met iFi AC iPurifier
Synology DS212+ NAS
SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX op sPS-500 voeding
Intel NUC8i7BEH met Roon ROCK met iFi DC iPurifier2 in de voeding
AEZ Carbon / MFP8 IE ethernet kabels
Mano ULTRA mkIII Farad Music streamer met Gentooplayer
Holo Audio MAY Level 3 Kitsune (KTE) DAC
AEZ Furutech FA-αS22/CF-102(R) RCA interlinks
Holo Audio Serene Level 2 Kitsune (KTE) voorversterker
Kinki Studio EX-B7 mono eindversterkers
AEZ nanotec SP#79 PTC1 / Furutech FP202(R) luidsprekerkabel
Xanadu HRS22YH-MG met ViaBlue UFO XL absorbers
Xanadu DS20GT-MG met IsoAcoustic Gaia I