Versterkers

De bronnen uit de andere pagina geven te weinig signaal af om een luidspreker aan te sturen. Daar komt de versterker om de hoek kijken, die versterkt namelijk het signaal zodanig dat er genoeg vermogen voorhanden is om de luidspreker luid te laten spreken.

Ooit ben ik eens begonnen met een Orion versterker met schuifregelaars en een rond, oranje verlicht display. Deze had eerst een tijdje bij mijn ouders in de huiskamer gewoond en is later naar mijn kamer verhuisd.
Via een platte Aristona versterker kwam ik bij het merk Scott terecht. Eigenlijk de eerste serieuze versterker. En daar ga je dan, op zoek naar beter.

Ook Marantz heeft een tijdje muziek versterkt in de vorm van een PM400 met een equalizer. Zo’n 3 bands toonregeling. Knopjes hè, was belangrijk op die leeftijd. Die set heeft, samen met de Magnat luidsprekers, een tijd lang mijn ouderlijk huis onveilig gemaakt.
marantzpm400

De Marantz heeft daarna plaats moeten maken voor een Yamaha A1000 versterker. Een zeer degelijk apparaat welke nog steeds versterkt en speelt alweer heel wat jaren bij een familielid.
yamaha

Een van mijn eerste “audiofiele” versterkers was de E-205 van Accuphase. Een krachtpatser met een open en zeer beheerst karakter. Samen met een Accuphase tuner was dit geweldig mooie set die de IMF Studiomonitoren en later de Driade 44 heeft aangestuurd.

Ondanks mijn voorliefde voor geïntegreerde versterkers heb ik een uitstapje gemaakt naar losse versterker componenten. En waarom dan niet meteen opsplitsen in mono eindblokjes? Precies, doe maar dan.
Dat werd de Sphinks Project 2 voorversterker en de Sphinx Project 12 mono eindversterkers. Een prachtig ontworpen versterkerset. Ik had alleen wel veel stopcontacten nodig.
sphinx2sphinx12
De Magnepans en de Audiostatic luidsprekers hebben zich laten voeden door deze set. De voorversterker heb ik later nog een MK2 upgrade laten geven bij de importeur.
Op zich was dit een uitstekende set maar het kon nog wel eens pieken in het hoog en tegelijkertijd terughoudend zijn in het laag. Dat pieken in het hoog was gelukkig op de electrostaten en magnetostaten niet zo erg maar toch pakte dit in combinatie met mijn akoestiek niet altijd even goed uit.
Het laag is bij de laatste set Magnapans nog een tijdje uitgebreid geweest met een actieve subwoofer van Xanadu maar dat kon de show niet echt meer redden
Uiteindelijk is er een Project 12 monoblok de fout in gegaan (zie ook bij Luidsprekers) en daarmee vertrokken ook deze kleine krachtpatsers uit de luisterruimte.

Een goede vriend van Age van de Woud van Xanadu, Bert Fruitema, heeft toen mijn project 12 nagekeken en een onderdeel vervangen waardoor het apparaat weer werkte. Maar echt veel vertrouwen heeft een mens er dan niet meer in.
Nou maakt Bert hele mooie versterkers onder de naam Alfi waaronder ook een geïntegreerde versterker: de HQIB 100. Een beest van een versterker met een enorme voeding wat vooral tot uiting kwam in drive, drive en nog eens drive.

Helaas was apparaat niet zonder problemen. De geluidskwaliteit werd jammer genoeg zwaar overschaduwd door een flinke brom in het rechterkanaal en een minder erge in het linker.
Eén keer is de versterker teruggeweest naar Zwolle en zijn er wat aardpunten verlegd, maar dat mocht helaas niet baten. Bij mij thuis bleef de brom hinderlijk aanwezig. Dit heeft het luisterplezier een aantal jaren aardig verziekt, want voor dit soort bedragen loop je nou niet direct naar de audioshop om een ander versterkertje te scoren.
Ik ben de bouwer later nog een keer tegengekomen bij een audiobeurs en hij gaf aan dat er meer klachten waren en zou bezig zijn met een netfilter om dit probleem te verhelpen. Helaas heb ik nooit meer wat van hem vernomen, anders was ik het Alfi traject zeker blijven vervolgen.

Tja en dan moet je weer opzoek. Nou had ik al eens bij Ynter in Alkmaar het merk Audionet mogen beluisteren. Geweldig fraai gebouwde versterkers welke het doel, versterken, zeer goed doen. Heel transparant, een geweldige rust en oplossend vermogen en fantastische controle over het laag. Het zijn ook de krenten uit de pap zoals zo’n versterker is gebouwd. Neem alleen de enorme voeding met 700 VA trafo, de audiofiele condensatoren en de Siltech bedrading. Een uitstekende potmeter en relaisgestuurde ingangen. Ontworpen met zeer korte signaalwegen, alles om zo goed mogelijk te doen wat hij moet doen. Ook voor wat betreft brom en ruis absoluut stil, dat was ik al een tijdje niet meer gewend. Het luisteren naar muziek was weer begonnen.Ik ben uiteindelijk zo’n dikke acht jaar aan deze versterker blijven hangen.
sam_v2

Onlangs ben ik in aanraking gekomen met Cambridge Audio. Heel fraai gebouwde apparaten en qua klank heel transparant en open geluid. De Xanadu HRS17 Bass Actief hebben een eigen versterker aan boord voor het laag, dus de versterker heeft het niet zo heel zwaar. De Cambridge Azur 851A heeft toen de plaats van de Audionet ingenomen, alhoewel die toch wel de betere versterker blijkt. Materialen en technieken zijn in de loop van de jaren wellicht beter geworden, maar dat is geen garantie voor een beter geluid.
851a

De Chinese audiomarkt blijkt in opkomst. Via via is het merk Audio-GD op mijn pad en heb inmiddels de Audio-GD Master 10 (2015) op de plank staan. Mijn kastje kreunde wel onder de 40kg zware mastodont, maar wat is dit een beest zeg……..

M10.2

Om toch nog het onderste uit de kan te halen is de Audio-GD MAster 10 ingewisseld tegen een Audio-GD Master 1/Master 3 voor- en eindversterker set. Kastje kreunt nu nog harder, maar  de oortjes genieten des te meer:

Op een mooie dag kwam ik in aanraking met het eveneens Chinese merk Kinki Studio. Na eerst de geïntegreerde EX-M1+ versterker te hebben beluisterd, hebben de EX-B7  monoblokken in de set het stokje overgenomen van de Audio-GD Master 3,  met een bizar goed resultaat:

Qua voorversterking heeft de Audio-GD Master 1 het lang volgehouden in de set. Maar deze heeft toch veld moeten ruimen ren voordele van de Holo Audio Serene voorversterker:

En niet zo heel veel later mocht van deze al zeer fraai klinkende voorversterker de Kitsune versie intrede in de set doen:

Reacties zijn gesloten.