Kinki Studio EX-B7

Eind vorig jaar had ik de mogelijkheid om de Kinki Studio EX-M1+ te beluisteren. De geluidskwaliteit welke ik toen in mijn set heb ervaren heeft me dusdanig gegrepen dat ik de Audio-GD M1/M3 versterkerset in de etalage heb geplaatst. En dat is niet zomaar een besluit want dat is ook niet het eerste de beste versterkersetje en ik heb daar ook ontzettend van genoten.
Ik kreeg onlangs wat commentaar vanwege de loftrompet die ik ergens had laten klinken over de Kinki’s en op zich begrijpelijk, want ik vond in een eerder schrijfsel de Audio-GD’s het mooiste wat ik ooit had gehoord. Dus dan kan dit niet beter zijn toch? Maar ja, dat was met de kennis van toen en ik nog niet wist van het bestaan van Kinki Studio en overigens ook  niet van zoveel andere merken.
Dus begrijp me goed, dit is geenszins een degradatie van Audio-GD, maar de sound van Kinki Studio in de vorm van de EX-M1+ was wel een trigger om eens verder te kijken naar versterkers, Kinki of niet. De Audio-GD set is door de komst van een ander merk dus niet slechter geworden, het is alleen anders en een kwestie van smaak en juiste integratie in de rest van de set.
Ook een merk als Holo Audio vind ik helemaal geweldig, de MAY DAC is een bijzonder goede DAC gebleken. Holo Audio heeft alleen geen volledige lijn, ze maken bijvoorbeeld geen eindversterkers. Wel hebben ze een voorversterkers in het programma, o.a. de Azure en er komt zeer binnenkort een nieuwe voorversterker uit in de vorm van de Serene!
Ook Kinki Studio heeft een fraaie voorversterker, de EX-P7 en is ook een kandidaat, mocht de Holo Audio Serene het niet worden. Er schijnt zelfs een EX-P8 in aantocht te zijn.

Al met al ontstond er een plan: ik wil wel graag bij losse voor- en eindversterkers blijven en aangezien Holo Audio geen eindversterkers in het programma heeft, neigde mijn belangstelling zeer sterk naar Kinki Studio en naar de EX-B7 monoblokken in het bijzonder.
Ik was na het lezen van alle reviews, Youtube filmpjes en andere ervaringen zo overtuigd dat die EX-B7 monoblokken een juiste keuze moest zijn, dat ik ze heb besteld. Aangezien er geen demomodellen beschikbaar waren heb ik ze dus gewoon blind gekocht bij Jack van Boelsz Audio, maar gezien mijn ervaring met de EX-M1+ durfde ik dat wel aan (maar toch een beetje eng).

© Kinki Studio

Tja, wat zijn die Kinki Studio EX-B7 nou voor apparaten? Zoals gezegd zijn dit mono eindversterkers. Niets speciaals zou je zeggen, daar zijn er vele van, maar deze blokken hebben wel wat mooie kenmerken aan boord. Neem alleen maar de voeding, die bestaat per apparaat al uit 4 trafo’s, 2 grote ringkerntrafo’s en nog 2 kleinere. Daardoor zal de versterker het niet snel benauwd krijgen.
De gebruikte onderdelen zijn van hoge kwaliteit, neem allen maar de Vishay condensatoren in de voeding (o.a. Nagra gebruikt dezelfde), maar ook de Exicon mosfets (8 stuks per monoblok en ook gebruikt door o.a. Goldmund!), de vergulde printplaatbanen en ga zo maar door. Ook de behuizing is van een mooie en zware kwaliteit. Dit zorgt samen met de zware voeding voor een pittig gewicht van 17kg per stuk. Samen nog niet zo zwaar als de 40kg van de onhandelbare Audio-GD Master 3 en per stuk redelijk goed handelbaar.
Qua vermogen specificeren ze 250W aan 8 ohm maar gezien de maximale output van 84VAC en 20A kan de versterker heel veel aan. Hier in huize AudioEnZo hebben ze een makkie want drijven alleen midden en hoog aan.
Aan de voorzijde vind je een raampje met daarin de aan/standby knop, een matrix display met status tekst en een drietal LED’s voor standby, operation en fault. Op de achterzijde zijn de luidsprekerklemmen, een rca en xlr ingang en de benodigde net-entree te vinden. De overall bouwkwaliteit is geweldig fraai en straal klasse uit!

Toen de EX-B7’s arriveerden moesten ze in eerste instantie nog aangestuurd worden met de Audio-GD Master 1. Die werd even later verkocht maar Magna Hifi was zo vriendelijk om mij een Holo Audio Azure voorversterker te lenen (over service gesproken) en daar is deze luisterervaring dan ook verder mee gedaan. Als het meezit komt de Holo Audio Serene eind deze maand en kan er nog een kwaliteitsstap worden gemaakt!
Het is sowieso leuk geweest om te ervaren hoe combinaties van voor- en eindversterkers uitpakken. Bij de combinatie Holo Audio Azure met de Audio-GD Master 3 bleef ik de Audio-GD kenmerken horen en dat uit zich in een iets meer layd-back geluid. Bij de Audio-GD Master 1  op de Kinki Studio EX-B7 eindversterkers was dat ook nog het geval.
Toen de Holo Audio Azure aangesloten werd op de EX-B7’s veranderde het geluid naar een meer dynamisch beeld. In eerste instantie was dat nog niet wat ik ervan had verwacht en dacht stiekem  met weemoed terug aan de EX-M1+ geïntegreerde versterker. Was ik de boot ingegaan met de blind aankoop van deze mono’s?
Gelukkig deed inspelen hier veel goeds en na een fiks aantal uren/dagen kwam het geluid al heel dicht in de buurt van de EX-M1+. Er was alleen een irritant iets in het geluid in het midden/hoog waar ik niet zo even de vinger op kon leggen waar dat vandaan kwam. Tot ik me herinnerde dat bij het aansluiten de power kabels niet lekker uitkwamen bij de net-entree’s van de Kinki’s. Om niet teveel met geweld te hoeven draaien, want stug, heb ik de stekkers in het stekkerblok maar omgedraaid en voilá, dat paste beter.
Nou is het belang van een juiste fase bij een apparaat een bekend gegeven, maar dat was ik nu even vergeten. Onder het mom van beter laat dan nooit de stoute schoenen aangetrokken en met mijn brakke lijf weer onder en achter de kast gedoken om een ander te corrigeren. Prik er weer op en draaien. Wat er toen gebeurde had ik totaal niet verwacht, de hardheid was totaal verdwenen en het geluidsbeeld was meer holografisch dan ik ooit hier in de kamer heb gehoord, wat een verschil. Ik leg wel eens verschillen in geluid onder een vergrootglas om het goed te kunnen duiden, nou dat vergrootglas is in dit geval niet nodig.
Er viel ook wel een last van me af voor wat betreft de keuze voor deze EX-B7’s, dit blijkt geen miskleun maar een regelrecht raakkleun (zie hier het ontstaan van een nieuw woord 🙂 ).

Neutrality and musicality were the goals to achieve. Rich tonal quality, vivid sound imaging, details, high resolution and dynamic. The choice of the components, design, and tuning does just that.
It is the Kinki Studio gears’ sound signature.

Bovenstaande is het statement wat ze bij Kinki Studio op de site hebben staan en dat moeten we dan maar eens gaan beleven en dat betekent muziek draaien!
Ik kan er eigenlijk heel kort over zijn, het geluid wat er nu de kamer in komt is inderdaad rijk, dynamisch, plastisch, ruimtelijk en er is een lekker gevoel van snelheid. Ook een item om apart te benoemen is de naadloze integratie het actieve laagweergave van de HRS80’s.
Eigenlijk klinkt alle muziek die ik heb gedraaid tijdens de luistersessies super goed, op een enkele heel slechte opname na, wat bagger is blijft natuurlijk bagger.
Opvallend is de zeer strakke en stabiele plaatsing,  gitaarspel staat rotsvast tussen en los van de luidsprekers en klinkt volkomen natuurlijk en dynamisch en waar dit moet prachtig subtiel bij rustige passages. Goede opnames van een saxofoon zoals die van Hans Dulfer op het album Duo Dulfer Directie klinken krachtig en zeer realistisch. Zeker als het zoals op deze opname ondersteund wordt door het machtige percussie werk van Directie.
Een cello als instrument heeft mij voorheen nog nooit veel gedaan, maar nu luisterend naar het nieuwe album The Pyramidians van Andreas Vollenweider waar Isabel Gehweiler de cello bespeeld bemerk ik de fraaie klank dit instrument, het heeft iets magisch bijna en is een aparte gewaarwording.
Stemmen worden fraai vertolkt zonde enige scherpte, Anette Askvik moet natuurlijk gedraaid en klinkt super smooth en de saxofoon staat hier als een huis in de kamer, geweldig fraai. Sara K die soms wel eens wat neuzelig kon klinken en waarvan ik niet anders wist dat dat zo hoorde, is bijna van haar verkoudheid af en klinkt een stuk helderder.
De afbakening en plaatsing van werkelijk alles in het geluidsbeeld is fenomenaal en creëert een prachtig 3D beeld. Je luister als het ware niet meer naar de opnames van muzikanten, nee het zijn de muzikanten zelf die tastbaar voor je neus staan te musiceren, een hele fijne ervaring.
En zo kan ik nog pagina’s vol kalken met superlatieven over de, in mijn beleving, gewonnen kwaliteit in muziekbeleving. Dat doe ik maar niet maar de lezer zal begrijpen dat ik een gelukkig mens ben als muziekliefhebber.

Mijn ervaring met een andere versterker in de vorm van de NAD M33 was helaas niet wat ik had gehoopt, maar ik heb al meer mensen gehoord met soortelijke ervaring. Voor iets meer geld als wat de M33 kost staat er nu een versterkerset te spelen (en dat is inclusief Azure voorversterker) wat de M33 als versterker werkelijk doet verbleken. Het dunne middengebied van de M33 wordt door de EX-B7’s gevuld met een rijke klank en is krachtig en aangezien dit gebied een groot deel van de muziek bevat is er een grote winst te beluisteren.

De EX-B7 versterkers zijn gebouwd als een tank en puur voor muziek en niets anders, er zitten geen toeters en bellen op en dat vind ik wel erg fijn. Het gemak van de weergave, de autoriteit. De muziek vloeit, is elastisch, bijna tastbaar, zeer transparant en alles speelt op een bizar hoog niveau. Ook merk je dat deze versterkers veel reserves hebben, je hebt nooit het idee dat ze het ook maar enigszins naar adem moeten happen.

Als ik het met anderen over audio apparatuur heb, merk ik vaak dat er nog steeds wat degenererend wordt gedaan over Chinese spullen. Voor mezelf had ik met dat vooroordeel al afgerekend sinds ik met Audio-GD had kennis gemaakt. Voor Kinki Studio geldt dat onverkort en daarbij heeft deze firma zich tot doel gesteld om een zo breed mogelijk publiek kennis te laten maken met high-end audio. Ze maken het zonder mega grote winstmarges en ook het distributienetwerk is zodanig opgezet dat er onderweg ook niet veel aan de strijkstok blijft hangen. Zo kan het dat je een set EX-B7 mono blokken voor €3495 (in zilver nog €100 goedkoper) kunt aanschaffen. Dat lijkt een bak geld maar neem maar van mij aan dat dit een regelrecht koopje is gezien de bouw- en geluidskwaliteit. Als deze kwaliteit in een westers land zou moeten worden ontworpen, gebouwd en gedistribueerd durf ik wel te zeggen dat de prijs wel een keer of drie (3) over de kop zou kunnen gaan.
Ik ben me er van bewust dat dit schrijfsel over mijn beleving met deze versterkers wederom een ware lofzang is, maar het is mijn beleving en absoluut gemeend! Ik ben dan ook zeer benieuwd wat een hogere klasse voorversterker nog aan kwaliteit kan toevoegen. Dat hoop ik binnenkort te beleven, maar voor nu is het al genieten van de muziek die door deze set wordt neergezet!

HOMEPAGE KINKI STUDIO EX-B7
HOMEPAGE BOELSZ AUDIO

Specificaties:

  • Frequentie respons: 0-2.5MHz (±3dB)
  • THDN: <0.05% (-80db)
  • S/N verhouding: >110db(0.01Hz- 1 MHz), >130db (A-gewogen)
  • Uitgangsvermogen: 250 W RMS(2-8 Ohm)
  • Max direct beschikbare vermogen: 400w RMS (8 Ohm)
  • Max output voltage: 84VAC, 20A
  • Slew Rate: 200 V /us (flanksnelheid < 300ns)
  • AC voedingsspanning 240VAC, 50Hz
  • Energieopname: 30W in rust, 600W max

In- en uitgangen

  • Ingangs-gevoeligheid: 1.45Vrms
  • Ingangs-impedantie: 51kΩ
  • Ingangen: RCA x 1, XLR x 1
  • Luidspreker-uitgang: klem/4mm banaan

Maten en gewicht

  • Afmetingen: 330D x 230W x 190H
  • Gewicht: 17KG

Gebruikte apparatuur:
Voedingskabels Nanotec #308 PC-Triple C koper met Iego koper-rodium stekkers (nanoPWR 308)
1 x Purecable nanoPWR 309 (gebruikt op de DAC)
Purecable 8-voudig Nano Block met iFi AC iPurifier
Synology DS212+ NAS
SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX op sPS-500 voeding
Intel NUC8i7BEH met iFi DC iPurifier2 in de voeding
Purecable netHQ V2 netwerkkabels (3x)
SOtM sMS-200Ultra Neo met sPS-500 voeding
Tubulus Argentus USB V2 kabel
Holo Audio MAY DAC Level 2
Holo Audio Azure voorversterker
Purecable linkMSTR XLR interlinks
Purecable linkMSTR RCA interlink
Kinki Studio EX-B& mono eindversterkers
Purecable speakerMTSR luidsprekerkabel
Xanadu HRS80 luidsprekers met IsoAcoustic GAIA II

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *