Xanadu HRS80 NEO

Gisteren was weer een erg leuke dag want de Xanadu HRS80 set werd in huize AudioEnzo afgeleverd.  Ik had de HRS80 reeds een aantal keer in het wit mogen aanschouwen en natuurlijk ook beluisteren. Nog niet hier thuis maar mijn ervaring heeft wel geleerd dat de (erg goede) luisterruimte van Xanadu veel raakvlakken heeft met mijn woonkamer. Met de vorige Xanadu’s was dat niet anders, wat bij Xanadu goed klonk, klonk hier ook meteen goed met hooguit minimale aanpassingen in het laag.
Dat is meteen een pluim voor het ontwerp van Xanadu’s luisterruimte, die is namelijk niet sec ontworpen om een optimaal resultaat te bereiken maar is daarnaast ook een weerspiegeling van een normale huiskamer akoestiek!

De HRS52 was ook voorzien van een keramiek 17 cm middentoner maar de speciale in deze luidspreker is echt een klasse apart. Deze HRS80 (ook wel HRS80 NEO genoemd) is namelijk voorzien van een keramieke middentoner met een onder andere neodymium magneet en extra grote 55mm titanium spreekspoel, in de “standaard” versie is deze 40mm. Zelfs de rubberen rand is geoptimaliseerd (te zien aan de dubbele rand) om het beste resultaat te krijgen.
De hoeveelheid details wat deze unit uit de muziek weet te ontrafelen is werkelijk fenomenaal waardoor bijvoorbeeld de echtheid van stemmen griezelig is.
Ook het filter is heel anders dan met een “standaard” keramische Accuton unit en is specifiek voor dit type ontwikkeld. Deze NEO upgrade veroorzaakt dan ook wel een meerprijs van zo’n tweeënhalf- á drieduizend euro maar is elke  cent dubbel en dwars waard.
Het hoog wordt gepresenteerd door een grote bandtweeter, ook met neodymium magneten aangedreven en vaker gebruikt in Xanadu luidsprekers.
Ook het laag is van een andere orde. Voorzien van nieuwere versterkertechniek drijft de HRS80 beide 22cm laagunits apart van elkaar aan, elke wapperaar heeft zijn eigen versterker. Per set HRS80 dus 4 stuks en dat hoor je. De basreflex afstemming is lekker eigenwijs zeer diep gekozen waardoor de laagweergave een ongekende strakheid heeft voor een basreflex. De uitgekiende kastvorm is niet alleen heel fraai maar specifiek ontworpen om kastkleuring uit te bannen.

Age heeft de luidsprekers hier geplaatst, aangesloten en bam, meteen was er muziek. Het laag is een dB’tje naar beneden aangepast en dat was het dan ook. De HRS80 had de schone taak om de HRS52 de oren te wassen. Nou zou dat met de “standaard” HRS80 wellicht al zijn gelukt, maar de HRS80 versie die hier neer is gezet zou dat zeker moeten doen.  De reeds genoemde middentoner wordt vaak als de beste ter wereld gekenmerkt en bij de eerste klanken blijkt dat niet voor niets.

Het scheidingsfilter moest voor de HRS80 NEO opnieuw worden ontworpen en is dus geheel nieuw te opzichte van de “standaard” HRS80. Een beste klus van ontwerpen, rekenen, meten, weer rekenen, ontwerpen en meten. En dan luisteren, veel luisteren. Dat is uiteindelijk waar alles om draait, luisteren naar muziek, weergeven door een zeer fraai ontworpen luidspreker.
Zowel technisch als optisch is het een waar feest om naar te luisteren en te kijken. Over optisch gesproken, die kast, man oh man, wat is dat een mooi ontwerp. Vond ik de witte uitvoering al mooi, deze hoogglans zwarte exemplaren…….wat een beauty’s! Het Bargoense woord voor wellust borrelt op in mijn verdorven audiofiele brein!

Afijn, muziek….

Sara K’s Waterfalls was als eerste aan de beurt. Ik ken dit nummer zo goed, elk tingeltje, elk tangeltje, de stemmen, ik  kan het dromen. Het nummer blinkt uit in ruimtelijkheid maar was toch verbaast hoeveel meer informatie de HRS80 uit de opname wist te ontrafelen. Wat deze luidspreker aan muziek weergeeft is fenomenaal goed, gewoon bizar.
Zoals gezegd, de HRS52 gaf bij dit nummer al een prachtige ruimte, maar deze NEO versie van de HRS80 weet dat ver te overtreffen!


Het nummer  Polina van het album Migration van Dave Grusin boeit me al jaren en is op elke set gedraaid, dus ook nu weer. De Flugelhorn van Hugh Masekela speelt de hoofdrol in dit fraaie nummer. De HRS80 NEO tilt dit nummer ook weer naar een nieuwe ervaring. Weer is deze luidspreker in staat om, voor mij nieuwe, details te ontrafelen  en een bijna nieuw nummer te presenteren. Nou ja, niet nieuw maar je begrijpt vast wat ik bedoel 🙂


Een vaste klant in het testprotocol is Turners Ship van het album Convergence van Malia en Boris Blank. Als dit nummer aan de HRS80 wordt gevoed  moet je een goede maag hebben. Wat een laag energie wordt er met nummer de kamer in geworpen zeg, niet normaal.
Malia’s stem staat als een huis en het aantal details wat ik voorheen hoorde lijkt wel verdubbeld. Maar dat alles wel op een heel subtiele manier zonder ook maar een spoor scherpte of onrust.


Hiromi is een Japanse pianiste en brengt haar muziek uit op het Telarc label, een prestigieus label welke kwaliteit hoog  in het vaandel heeft. Ook het album Alive uit 2014 is een prachtig opgenomen album. Het nummer Seeker  begint met piano en wordt later uitgebreid met de zes snarige bas van Anthony Jackson  en de drums van Simon Phillips.
Prachtig hoe deze muzikanten elk hun eigen speelruimte krijgen via deze mooie weergever en er geen detail verloren gaat. Dit is echt genieten!


Tja, Nils Lofgren mag niet ontbreken om aan de tand te voelen. Eerlijk gezegd klinkt het nummer Keith Don’t Go op elke set wel lekker, maar als het echt eens extra goed klinkt valt je bakkie toch weer van verbazing open! Vooral de echtheid van de gitaar en stem is opvallend. Spectaculair is het altijd wel maar zeker niet altijd “echt”. Via de HRS80 echter wel degelijk.


Er is natuurlijk nog veel meer muziek gedraaid en dat gaat nog wel een tijdje door. Door weergevers van dit kaliber ga je de gehele muziek collectie herbeleven. Op elk nummer is wel weer iets nieuws te horen, worden er toch weer niet eerder gehoorde details aan de bron ontfutseld. Je mag wel stellen: als het er in zit, wordt het ontrafeld.
Ook in het oh zo belangrijke tijdsdomein zit het meer dan goed. Ritmes in alle lagen van de muziek worden puur en correct weergegeven. Dat zegt alles over het precieze ontwerp van het filter. Want reken maar dat dat vakmanschap vereist. Mensen met een beetje sjoege van elektrotechniek weet hoe het zit met condensatoren, spoelen en het naijlen, en voorijlen en resultanten in relatie met tijd (hoek). En dan een filter in elkaar zetten waarbij het resultaat zo perfect is als bij deze luidspreker, dat is vakmanschap pur sang, Chapeau, met een hoofdletter C dus!

De laagsectie is een aparte belevenis. De kast blijft doodstil en doet dan ook niets met het geluid. Een heel bijzondere waarneming is op mijn luisterplek. Bij vorige luidsprekers was er op die plek steevast een boost in het laag. Naar voren leunen deed dat effect al nagenoeg teniet. Bij de HRS80 is dat effect minimaal. Geen idee waar dat door ontstaat, of eigenlijk weg is want aan de akoestiek is niets verandert, maar het is wel prettig.

Age van der Woud van Xanadu is er absoluut in geslaagd weer een luidspreker op de markt te zetten die naar mijn idee alles verslaat tot zo’n 30 duizend euro aan toe. De HRS100 gaat nog een stapje verder maar het kwaliteitsniveau van deze HRS80 is werkelijk eng hoog!
Je haalt met de HRS80 NEO een luidspreker in huis die goede aansturing behoeft, maar dat is niets nieuws. Met goede aansturing bedoel ik niet dat de luidspreker lastig is aan te sturen, integendeel. De HRS80 NEO is uitermate vriendelijk voor je versterker en heeft een rendement van boven de 90dB. Nee, ik bedoel het puur kwalitatief, een luidspreker van deze kwaliteit behoeft apparatuur die de details ook kunnen aanreiken. Is dat het geval dan is de kwaliteit van weergegeven muziek abnormaal hoog en vooral puur en echt. En dat is nou precies wat een goede luidspreker hoort te doen.
Is er dan helemaal niets te mekkeren? Tuurlijk wel, misschien tè goed? Ik zeg geslaagd met een hele grote bos pluimen!

Reacties zijn gesloten.