SOtM sPS-500 voeding

Dat een goede voeding een zegening kan zijn voor een audio-apparaat mag als een bekend gegeven worden beschouwd. In mijn set is daar ook de nodige aandacht aan besteed…..dacht ik. Zo hangt sinds enige tijd de SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX klokmodule in mijn netwerk welke is gevoed door de iFi iPower voeding. Toch bleef er al die tijd iets in mijn grijze massa knagen, zo van “is dit optimaal?” en “daar moet ik toch nog eens maar kijken!”. Wellicht komt dat een beetje vanwege het gevoel dat een stekkervoeding nooit optimaal kàn zijn, maar ook realiserend dat dat misschien onzin is. De enige manier om daarachter te komen is dan toch iets anders uit te proberen.

Er zijn vele soorten voedingen te koop, maar als je er wat dieper in duikt blijven er ook weer geen tientallen over. SBooster is een merk wat mooie voedingen maakt in de vorm van de bekende  BOTW voedingen. Maar ook Farad en Keces leveren prachtige voedingen. Er zit ook verschil in technieken, zo zijn er bijvoorbeeld schakelende- en lineaire voedingen, waarbij die eerste over het algemeen “minder” goed worden bevonden. Ook is het van belang een voeding te kiezen die de juiste voedingsspanning aan je apparaten kan leveren.
SOtM maakt ook een voedingsunit, de sPS-500, en die is al aanwezig in mijn set om de SOtM sMS-200ultra en de Singxer SU1 met sCLK-EX klokmodule te voeden. Dat kan door gebruik te maken van een z.g. Y-kabel waardoor er 2 apparaten tegelijk gevoed kunnen worden, mits deze wel dezelfde spanning behoeven. Al rekenende zou er krap aan nog wel een apparaat aan kunnen, de sPS-500 levert 50W, maar dat is dan wel op het randje en ik hou er niet zo van om apparaten op de grens van  hun kunnen te bedrijven.
Deze sPS-500 voeding kan vier verschillende spanningen leveren (7V, 9V, 12V en 19V), is specifiek ontworpen voor audio gebruik en voorzien van unieke technieken (zegt SOtM 🙂 ) om ruis te elimineren welke door verschillende apparaten en/of andersoortige AC-voedingen op het lichtnet worden gezet.
De sPS-500 is overigens wel een een schakelende voeding maar bewijst hier dat ook schakelende voedingen uitstekend kunnen werken.

Voor mij was de meest logische stap om de sPS-500 voeding als extra voeding te testen (dank aan Magna Hifi voor het beschikbaar stellen van de sPS-500!) en die in eerste instantie solo voor de sNH-10G switch in te zetten. Later kan ik dan nog wel wat spelen met diverse andere mogelijkheden, zoals de Singxer SU1 apart op een sPS-500 en de sMS-200ultra en de sNH-10G samen op de andere. Of de switch met de Singxer bij elkaar en de sMS-200ultra apart. Mogelijkheden genoeg om nog uit te proberen, maar voor nu dus solo op de mooie SOtM switch.

En wat brengt het dan? Ik had er wel wat verwachtingen van maar ook weer niet zo hoog eerlijk gezegd, maar dat bleek een vergissing. Ik ga dit keer niet alle muziekstukken door kauwen, want deze verbetering in het geluid is globaal en geldt dus voor elk stuk wat is beluisterd!
Het hele geluidsbeeld wordt breder en dieper, er is meer detail en wordt gemakkelijker en soepeler weergegeven. Het is alsof er een laagje wordt afgepeld bijna en het oplossend vermogen van de set is toegenomen.
Als voorbeeld toch een nummer, Liberty van Anette Askvik, daarin verschijnt op een bepaald moment een 2e stem en die is absoluut beter gescheiden te beluisteren. Ook het zeer zacht mispelen aan het eind van een zin is nog opener en verstaanbaar. De aanzet van de sax heeft meer detail, je kunt de ingeblazen adem beter onderscheiden van de output aan het andere eind van de sax! En zo is het met alles wat ik heb gedraaid. De dynamiek heeft een lift gekregen, goed te horen bij Manu Katché’s drumsolo op Live in Concert, er is een enorme power te beleven en beter onderscheid en gelaagdheid, juist ook bij complexere stukken en bij hogere volumes.
Ik heb al vaker gelezen dat bij sommige veranderingen de stiltes in het geluid zwarter worden. Nou snap ik best wat daar bedoeld wordt en dat verschijnsel neem ik ook waar in mijn set, maar heb dat niet vaak geschreven in een review omdat het best een wazig begrip is. Alsof je nu tussen de instrumenten door naar zwart behang zit te luisteren, terwijl de muur achter de stereotoren gewoon wit is. En toch heeft juist dat aspect met de sPS-500 op de sNH10G switch winst behaald. Dat zwart is maar een kreet natuurlijk maar als je het vertaald maar een betere scheiding van instrumenten en stemmen is het mogelijk om in die tussenruimtes meer rust te ervaren. Waardoor dit komt? Het is maar een voeding, maar dan toch door een schonere DC spanning? Minder ruis? Meer leverbaar vermogen en daardoor kleinere inwendige weerstand in de voeding? Zeg het maar…..

Deze upgrade heeft mij in ieder geval blij verrast. Zoals al gezegd had ik niet zo héél veel verandering/verbetering verwacht maar dat blijkt een gelukkige vergissing. Met andere woorden, deze krijgen de heren van Magna Hifi niet meer retour….

PRODUCTPAGINA SOtM sPS-500 bij MAGNA HIFI
HOMEPAGE SOtM sPS-500

Gebruikte apparatuur:
Voedingskabels Nanotec #308 PC-Triple C koper met Iego koper-rodium stekkers
Purecable 8-voudig Nano Block met iFi AC iPurifier
Synology DS212+ NAS
SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX en sPS-500 voeding
Intel NUC8i7BEH met iFi iPurifier2 in de voeding
Purecable netHQ V2 netwerkkabels (3x)
SOtM sMS-200Ultra Neo met sPS-500 voeding
Tubulus Argentus USB V2 kabel
Singxer SU-1 met SOtM sCLK-EX Upgrade en sPS500 voeding
Ru-connected HDMI kabels
Audio-GD R-7 DAC met Accusilicon klok upgrade, DA-7V2 boards en Magnafied
Audio-GD Master 1 voorversterker
Tubulus Argentus XLR interlinks
Tubulus Argentus RCA interlink
Audio-GD Master 3 eindversterker
Tubulus Argentus V2 luidsprekerkabel
Xanadu HRS80 luidsprekers met IsoAcoustic GAIA II

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *