SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX

Dat ik best wel gecharmeerd ben van het merk SOtM mag zo langzamerhand wel duidelijk zijn. Het kost een paar centen maar dan heb je wel wat! Soms duiken er dubbelingen op door toevoeging van componenten. Zo was dat onder ander bij de implementatie van de sCLK-EX klokprint in de Singxer SU-1 audio bridge. Hierdoor kon de SOtM tX-USBultra uit de USB keten vandaan.

De laatste SOtM toevoeging in de AudioEnZo set was de sNH-10G switch. Deze mooie switch speelt hier alweer een paar maanden naar volle tevredenheid. In een netwerk-switch is timing ook van groot belang, de enen en nullen worden ook daar verstuurd in een, zoals ze bij SOtM zo mooi zeggen, voorgedefinieerde tijdsinterval en daar is een goede klok dus ook belangrijk.
De precieze van zo’n klok wordt niet in het digitale- maar analoge domein gemeten en beheert en daar komt ook hier weer de sCLK-EX om de hoek kijken. Deze uitstekende klokprint is namelijk ook in de sNH-10G switch te plaatsen. Ik heb begrepen dat deze niet achteraf kan worden geplaatst, dus als je het in de switch wilt hebben, zul je dit bij aanschaf van de switch aan moeten geven. Er hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan deze sCLK-EX print van zo’n €800 meerprijs. Wil je ook nog een externe masterklok aansluiting achterop de switch dan moet je bereid zijn om nog eens €200 extra op tafel te leggen. Met het maken van die keuzes verandert meteen het front van de switch van kleur, namelijk van zilverkleurig naar zwart.

Allemaal lekker die toevoegingen van klokken, maar waar ik natuurlijk nieuwsgierig naar bent is of die sCLK-EX print ook iets bijdraagt in het netwerkdeel van de keten. In de USB keten absoluut wel, dus de hoogste tijd om dit ook eens in het netwerkdeel te ervaren.
Magna Hifi was weer zo vriendelijk om een SOtM sNH-10G switch mèt sCLK-EX klokprint beschikbaar te stellen. Ook zit er een externe klokaansluiting op maar aangezien ik geen externe klok bezit , behalve een paar leuke horloges, heb ik dit niet verder getest.

Bij het beoordelen van dit soort verbeteringen in de keten is het noodzakelijk dat je je set erg goed kent, de set de veranderingen ook weer kan geven en je oren nog niet zijn voorzien van gehoorapparaten. Dit laatste hoeft overigens geen belemmering te zijn om te kunnen genieten van een goede set, jaren geleden heb ik iemand ontmoet die eigenlijk alleen een stuk middengebied goed kon horen. Hij wilde dit dan wel optimaal beleven en bezat aldus een erg goede set die uitblonk in juist het weergeven van het middengebied, dus tja, zeg er maar iets van…
En nu dan de korte versie van de review: ja, de toevoeging van de sCLK-EX print aan de sNH-10G switch maakt verschil! Waar zich dat in uit lees je hieronder bij de bespreking van een aantal nummers:

Keiko matsui’s nummer Embrace & surrender van het album The Road klinkt altijd al erg goed maar er is tussen haar pianoklanken en het snaarwerk van Kay Ta Matsuno een betere scheiding en afbakening.
Ook de ruimte is beter en dieper, goed te horen bij het uitsterven van de instrumentklanken wat verder naar achteren lijkt te gebeuren, althans zo ervaar ik het. Ook de snaardrums staan mooi iets verder achterin de ruimte dan met mijn eigen switch. Het laag is mooi afgebakend, strak en klinkt op een of andere manier tegelijkertijd soepeler.


Liberty van de Noorse zangeres Anette Askvik wordt de laatste tijd veel gebruikt bij shows maar is voor een review als dit ook uitstekend te gebruiken. Hier valt de betere scheiding tussen de twee stemmen het meest op en staan mooi afzonderlijk afgebakend in de ruimte, totaal los van de luidsprekers.
Ook bij dit nummer is de diepte in het beeld nog iets verder toegenomen, heel fraai!


Sara K’s Stars van het album Hell or High Wather klinkt echt super gedetailleerd met deze switch met sCLK-EX toevoeging. Met de switch zonder deze print klinkt het ook al mooi hoor, maar mèt de sCLK-EX klokprint gemonteerd, wint deze het op gebied van oplossend vermogen, een betere afbakening van instrumenten en stemmen en zet het een zeer diep 3D beeld neer. Aan het eind van dit nummer blijken heel subtiel vogeltjes te klinken 😯 , die waren me eerlijk gezegd nog niet eerder opgevallen. Het zou kunnen komen omdat dit zó lekker klinkt, dat ik het nummer eindelijk eens helemaal draai….
Dit vroeg om een wissel naar mijn eigen switch. En natuurlijk hoor je ook dan de gevleugelde vriendjes, echter met de sCLK-EX toegevoegd geeft het net dàt beetje extra dat het opvalt.


Het nummer In The Mountains op het album Never Ending January van het EspenEriksen trio is een ritmisch genot indien afgespeeld op een set die dit aspect goed beheerst. Weer opvallend betere scheiding en afbakening van instrumenten maar ook loeistrak drumwerk en percussie.
Weer terug naar de originele switch geet ook een prima genietbaar geluid maar lijkt een fractie “rommeliger” in timing. De sCLK-EX doet op dit gebied mooie dingen, vooral in de drukkere delen van dit nummer!


Sarah McLachlan’s nummer Angel van het alweer uit 1997 stammende album Surfacing gaat over Jonathan Melvoin, die is overleden aan een overdosis heroïne en dit nummer heeft iets breekbaars. Vooral de ruimte en fraai uitklinken van de tonen ondersteunen dit en wordt door deze switch volledig intact gehouden.
Heel soms als het wat hard gedraaid wordt kan haar stem een lichte hardheid bevatten. De sCLK-EX toevoeging laat dit niet verdwijnen, maar maakt het wel wat “fluweliger” waardoor het nog beter past in de emoties die dit nummer bevat.


Als laatste wil ik het nummer Wouldn’t Have It Any Other Way van Chris Jones’ album Moonstruck noemen. Een mooi open en ruimtelijk nummer met het bekende Stockfish sausje waardoor het op elke set bijna wel goed klinkt. Maar er is een verschil tussen goed en goed, lees uitstekend.
Er is wederom een meer dan subtiele scheiding tussen de snaarklanken waar te nemen. Alles staat heerlijk losjes in de ruimte te spelen met veel diepte en lucht, heel fijn.
Er zit overigens een beste bak laag in dit nummer en kan lekker doorzakken. Met de SOtM sNH-10G switch mèt sCLK-EX is de controle hierover uitstekend en de set heeft daardoor veel grip.

Ik heb genoten van deze switch in mijn set en heb totaal geen minpunten kunnen ontdekken. Maar wegen de bovenstaande pluspunten op tegen de meerprijs? Tja, dat zal een ieder zelf moeten bepalen. Maar ik neem aan dat bezitters van een “standaard” sNH-10G switch sowieso al geen akelige set zullen bezitten en dan lijkt mij de uitgave voor de extra sCLK-EX klokprint best gerechtvaardigd om deze pluspunten aan je set toe te kunnen voegen ….

PRODUCTPAGINA SOTM SNH-10G MET SCLK_EX BIJ MAGNA HIFI

Gebruikte apparatuur:
Voedingskabels Nanotec #308 PC-Triple C koper met Iego koper-rodium stekkers
Purecable 8-voudig Nano Block met iFi AC iPurifier
Synology DS212+ NAS
SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX en iFi iPower voeding
Intel NUC8i7BEH met iFi iPurifier2 in de voeding
Purecable netHQ V2 netwerkkabels (3x)
SOtM sMS-200Ultra Neo met sPS-500 voeding
Tubulus Argentus USB V2 kabel
Singxer SU-1 met SOtM sCLK-EX Upgrade en sPS500 voeding
Tubulus Argentus I2S (HDMI)
Audio-GD R-7 DAC met Accusilicon klok upgrade
Audio-GD Master 1 voorversterker
Tubulus Argentus XLR interlinks
Tubulus Argentus RCA interlink
Audio-GD Master 3 eindversterker
Tubulus Argentus V2 luidsprekerkabel
Xanadu HRS80 luidsprekers met IsoAcoustic GAIA II

Reacties gesloten.