AEZ Furutech RCA interlink

Zoals de frequente lezer wel weet speel ik al een beste tijd met Purecable interlinks. Een linkMSTR XLR tussen voor en eindversterker en een linkMSTR RCA tussen voorversterker en eindversterkers. En dat speelt nog steeds naar volle tevredenheid. Alleen die RCA kabel, die is erg lang want voorheen gebruikt om de versterkers in de Xanadu HRS80 aan te sturen. Nu zit die overlengte achter het audiokastje gefrommeld en daar ligt al zat kabel, dus die overlengte wilde ik wel kwijt.
Zo had ik al eens geïnformeerd om deze lange kabel in twee stukken te verdelen en zodoende twee set interlinks te creëren en dan te laten voorzien van ETI Research Brio connectoren. Deze zijn rhodium plated en daarmee materiaal heb ik met de AEZ luidsprekerkabel erg goede ervaringen mee. Helaas ging dat wel ergggg in de papieren lopen dus dat pad ben ik niet ingegaan.

Dan maar op zoek naar iets anders waarbij ik wel een paar eisen waren. Zo wilde ik koperen aders hebben met lange kristallen, net zoiets als het PC-Triple C koper. Het eerste uitstapje betrof een interlink kabel van NEOTECH, de NEMOI-3220. Als RCA connector had ik de Furutech CF-102 Rhodium gekozen. Prachtig gemaakte RCA connectoren en opgebouwd uit volledig non-magnetisch koolstofvezel met een RVS behuizing en Rhodium-plated contacten. Ook hebben deze connectoren schroefaansluitingen waarvan ik hoorde dat dit nooit optimaal kan zijn, maar solderen kan ik echt wel vergeten dus je moet wat.
Nou kunnen deze CF-102 connectoren maximaal 9,3 dikke kabels handelen en de NEOTECH was 10mm. Maar ik had op het WWW al gezien dat het transparante buitenlaagje van de buitenmantel afgestript kon worden waarna het zou moeten passen. Dit klusje bleek helaas onmogelijk om netjes te doen, maar met wat rommelen had ik er toch een laagje af. Het zag er niet zo fraai uit maar dit zou toch in de connector verdwijnen, niemand die het ziet. De NEMOI-3220 heeft platte aders van massief OCC en ook die waren niet zo makkelijk om de bewerken voor montage. Er zit een dun extra laagje afscherming omheen en dat was er niet af te krijgen zonder het koper ernstig te beschadigen.
Lang verhaal kort: van die NEOTECH NEMOI-3220 heb ik de “verprutste” uiteindes afgeknipt en de rest is op Marktplaats beland. Gelukkig was er rap een ander slachtoffer gevonden die zijn tanden er op stuk mocht bijten.

Na wat verder zoekwerk kwam ik uit bij Furutech en wel bij de Furutech FA-αS22 interlink. Deze is gemaakt van α (Alpha) OCC koper met een hoge graad van zuiverheid. OCC staat voor “Ohno Continuous Casting” en is een speciaal proces om de kristalstructuur van de geleiders te reduceren. Normaal koper heeft ongeveer 4500 kristallen per meter terwijl OCC gegoten koper maar 210 kristallen per meter heeft. Het resultaat van het OCC process wordt dan ook Linear Crystal Copper genoemd. Technisch gezien snijdt dit voor mij wel hout en zou een prima resultaat kunnen geven.
Zo gezegd zo gedaan, alles in huis gehaald (wederom met dank aan Magna Hifi) en monteren maar. De kabel past als een handschoen in de mooie connectoren en bleek “prima” door mij gemonteerd te kunnen worden. De schroefverbinding is bijzonder stevig, het zit het muurvast en met een likje Mapleshade Silclear ertussen is er een prima verbinding ontstaan.

Nu  eerst maar eens uitvogelen hoe de vergelijking met mijn andere interlinks te doen, gelukkig bleek dat redelijk simpel. De Holo Audio MAY dac heeft zowel een XLR als RCA uitgang en de Holo Audio Serene voorversterker heeft zowel XLR als RCA ingangen. Dus aansluiten die handel en schakelen maar. XLR heeft altijd de naam om als voorkeursverbinding te gebruiken en dat heb ik indien mogelijk ook wel altijd zo gehanteerd. Vooral bij lange lengtes kan XLR in het voordeel zijn. Niet voor niets wordt in studio’s XLR gebruikt bij zeer lange lengtes kabel.
In mijn set zijn de kabel ongeveer een meter en was best wel benieuwd naar het verschil. In het verleden heb ik zo’n vergelijk ook al eens gedaan en toen “won” een goedkope XLR interlink ten opzichte van een veel duurdere RCA Siltech interlink. Technisch gezien is er bij een XLR in en uitgang andere elektronica in de schakelingen in de dac en voorversterker dan bij RCA, dus daar kan al een verschil ontstaan en hoeft dat niet per se aan de kabel te liggen.
Na een zeer fikse inspeelperiode kon ik dan eindelijk eens kritisch gaan luisteren. Zittend op het puntje van mijn bank heb ik zitten luisteren naar eventuele verschillen tussen de Purecable linkMSTR XLR en de zelfbouw AEZ Furutech RCA interlinks. Gelukkig was het volume via beide in- en uitgangen identiek.
Bij dit vergelijk is er blind geschakeld tussen XLR en RCA waarbij ik dus geen idee had waar ik naar luisterde. Soms bleek er bij een bepaald muzieknummer een miniem verschil hoorbaar terwijl bij volgende nummers absoluut nul komma nul verschil te horen was. Nogmaals terug naar dat eerdere nummer, mhhh, toch geen verschil? En zo ging deze exercitie voort: nummers zoeken met veel detail, heel specifieke klanken en zo meer. Als ik een (subjectief) verschil waar nam meldde ik dat en kreeg dan ook pas te horen waar ik naar geluisterd had. Er bleek een fractie meer detail in de Furutech te zitten en een iets betere omlijning van instrumenten. Kwam dit door Rhodium vs verzilverde connectoren? Geen idee maar nogmaals, de verschillen zijn niet mega.

De AEZ Furutech interlink zit nu tussen voor- en eindversterkers en vervangt op dit moment de te lange linkMSTR. Die twee vergelijken heeft voor mij weinig zin, het af- en aankoppelen duurt veel te lang om dit soort minieme verschillen te vangen, dat red je alleen met direct schakelen.
Verschillen in kabels is lastig, maar de grootste verschillen heb ik ervaren tussen verschillende materialen, bijvoorbeeld tussen koper en zilver. Bij bovenstaand vergelijk heb je het bij beide kabels over koper en ook nog een vergelijkbaar productieproces. Wel is verschil in materiaal van de connectoren als ook bij de linkMSTR de toevoeging van de natuurlijke olie met zilver en goud deeltjes.
De wijziging van luidsprekers had onlangs grote invloed op het geluid. De HRS22YH-MG doet het bijzonder goed in mijn kamer en maakt een groot verschil. Ook de stap tussen de SOtM sMS-200ultra naar de Mano Ultra mk3 is best fiks. Dat zijn natuurlijk veel grotere verschillen als verschillen tussen kabels en zoals je hierboven kunt lezen is dat verschil soms te klein om nog van een verschil te spreken.

Al met al was dit een leuk vergelijk met een toch wel verrassende uitslag. De AEZ Furutech RCA hou ik voorlopig tussen voor en eindversterker en wellicht ga ik nog een setje in elkaar freubelen….

Gebruikte apparatuur:
AEZ nanotec Power Strada #308 / Iego 8075BK koper-rodium voedingskabels
Purecable nanoPWR 309 voedingskabel (1x gebruikt op de DAC)
Purecable 8-voudig Nano Block met iFi AC iPurifier
Synology DS212+ NAS
SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX op sPS-500 voeding
Intel NUC8i7BEH met Roon ROCK met iFi DC iPurifier2 in de voeding
Purecable netHQ V2 netwerkkabels (3x)
Mano ULTRA mkIII Farad Music streamer
Holo Audio MAY Level 3 Kitsune (KTE) DAC
Purecable linkMSTR XLR interlink
Holo Audio Serene Level 2 Kitsune (KTE) voorversterker
AEZ Furutech FA-αS22/CF-102(R) RCA interlink
Kinki Studio EX-B7 mono eindversterkers
AEZ nanotec SP#79 PTC1 / Furutech FP202(R) luidsprekerkabel
Xanadu HRS22YH-MG

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *