Audio-GD R-8 DAC

Dat ze bij Audio-GD niet in een hoekje zitten te niksen bewijst het feit dat op dit moment de nagelnieuwe Audio-GD R-8 DAC alweer voor mijn neus staat. Een mooie mogelijkheid is dat je bij deze DAC nu alle instellingen voorop het front met behulp van toetsen kunt maken in plaats van jumpers in de kast, en dit bewijst ook ze naar de klanten luisteren, het was namelijk een veel geuite wens en dat is ze op deze manier prima gelukt. Daarbij hebben en passant de Audio-GD R2R 7 en de R2R 7HE eenzelfde upgrade gegeven en heten nu dan ook R-7 en R-7HE, over snelheid gesproken.

Maar goed, hier staat de Audio-GD R-8 dus op de audiokast om eens door AudioEnZo besnuffeld te worden. Het is niet alleen het uiterlijk wat is gewijzigd. De R-8 DAC is zo’n €1000 goedkoper dan de R-7 en dat zal toch niet alleen in een ander frontje zitten en 1 digitale ingang minder? Nope, er zijn inderdaad meer verschillen. Voor deze review is de meest recente firmware versie geladen en daarvoor moest de deksel nog wel even worden gelicht. Daarbij merk je ook direct een verschil: de deksel (en de rest van de constructie) is een heel stuk dunner gemaakt. Ook als je daarna in de kast kijkt vallen verschillen op: zo is bij de R-7 de elektronica gescheiden opgebouwd over een drietal printen, bij de R-8 is dat één grote print. Of dit een nadeel is de vraag, er zijn op deze manier namelijk minder draad verbindingen benodigd. Verder is, in tegenstelling tot de R-7, gebruik gemaakt van SMD componenten en dat maakt de bouw van de printen veel goedkoper. Het digitale processor board (middelste gedeelte) lijkt sterk op dat van de R-7 maar er zijn wel verschillen. Ik zie minder chips en ook de voeding is heel anders opgebouwd.
Maar de DA 7 modules (feitelijke dacs) en de analoge uitgangen en zelfs de drie R-core voedingstransformatoren (alhoewel de middelste een lichtere variant is) zijn hetzelfde gebleven, dus geluidstechnisch heeft de R-8 het muzikale hart op dezelfde plek.

De DAC komt rechtstreeks uit de fabriek in China en had nog nooit enige Europese spanning mogen proeven. De apparatuur van Audio-GD wordt in de fabriek al 300 uur wordt ingespeeld, maar ik heb de R-8 eerst even een weekje lekker laten acclimatiseren en inspelen om verschillen uit die hoek uit te sluiten c.q. sterk te verminderen. Hierna kon er serieus geluisterd worden en dat was weer geen vervelende klus!
De R-8 heeft heel duidelijke verwantschappen met de R-7 Het is dan ook een gemakkelijk en lekker soepel klinkende DAC. Ik heb ook wel apparatuur over de vloer gehad wat qua weergave karakter het tegenovergestelde was, alsof het veel moeite kost om een knap muzieksignaal te fabriceren en zeer vermoeiend om naar te luisteren. Zo niet bij de R-8 en komt mede door deze klankeigenschappen.

Er is veel gewisseld tussen deze Audio-GD R-8 en de R2R 7 en er komen dan naast de genoemde overeenkomsten ook een aantal verschillen naar voren. De R-8 zet een mooie stage neer met ruim voldoende detaillering, maar de R2R 7 gaat op gebied van microdetail, finesse en daardoor ruimtelijkheid en oplossend vermogen duidelijk een stap verder. Maar goed, de technische verschillen die dat bewerkstelligen kosten dan ook een fikse duit meer. Desondanks is de R-8 al een genot om in de set te hebben en maakt muziek op een niveau waar veel fabrikanten voor het gevraagde bedrag alleen maar van kunnen dromen. Als bonus krijg je bij deze DAC ook nog de mogelijkheid om op het voorpaneel te schakelen tussen de diverse OS en NOS modi en de klankverschillen die daarmee gepaard gaan. Hoe flexibel wil je het hebben?
Om te bepalen hoe zich dat allemaal uit in geluidskwaliteit is er een mooie testmethode voor een apparaat als dit, namelijk: muziek 🙂

Mr. Szabo van het album Shape Shifter van Santana is een goed nummer om een apparaat op ritme te beoordelen. Daar kan ik dan kort over zijn, dat zit wel snor en is op deze DAC een genot om naar te luisteren. Een heerlijk nummer met fraai gitaarwerk en boordevol percussie.
Er zit pittig laag in dit nummer en dat mooi vol en rond weergegeven. De gitaar staat behoorlijk fel op de opname en het is  goed te horen dat de Audio-GD R-8 hiermee iets vergevingsgezinder is dan de R2R 7. Die laatste sleept met nog meer gemak en autoriteit.


Van het gevoelige nummer Angel van Sarah McLachlan’s Surfacing kan ik werkelijk kippenvel krijgen. Haar stem klinkt via de Audio-GD R-8 prachtig vloeiend, mooi ondersteund door de lang uitklinkende pianotonen.
Dat uitklinken is met de R-8 net iets korter te volgen dan met de R2R 7, maar toch zeker zeer verdienstelijk.


Sara K mag niet ontbreken in een luistersessie. Tuurlijk heeft het een Stockfish sausje wat niet door iedereen geliefd is, maar bij het nummer Running Away From You van het album Waterfalls vind ik het persoonlijk prima passen. De enorme ruimtelijkheid in dit nummer komt ook via de R-8 prima tot z’n recht. Ook de instrumenten en stemmen zijn erg goed te onderscheiden en op hun aan te wijzen.


Zo langzamerhand weet ik aardig goed hoe de bongo’s op Lee Ritenours Spellbinder van het album Smoke ‘N’ Mirrors kunnen klinken. Bij een juiste weergave voel je bijna bijna de pijnlijke vingers van de percussionist als die hard het vel raken. Hier geeft de  de R-8 iets minder attaque weer: moet de percussionist bij de R2R 7 na dit nummer naar de dokter voor pijnstillers, met de R-8 doen de vingers wel een beetje zeer maar er hoeft nog net geen verband om 🙂


Zoals gewoonlijk is er naast een aantal vaste nummers veel muziek doorheen gegaan, niet alleen pure kwaliteit vanuit via de NAS/streamer route maar ook gewoon TV-geluid via S/PDIF coax en werkte bij elke bron probleemloos.
De Audio-GD R-8 DAC heeft zich hier ontpopt als de kleinere broer van de R2R 7, aantrekkelijker geprijsd maar prima gebouwd en zeer goed klinkend.
In direct vergelijk met de R2R 7 hoor je zoals gezegd de familieband, echter haalt de R-8 niet het detail niveau van de grotere broer en boet daardoor iets in aan ruimtelijkheid en afbakening van stemmen en instrumenten. In een direct vergelijk en het opsommen van de verschillen lijkt het altijd of de “mindere”speler in het veld niet zo goed is. Nou, dat is dus geenszins het geval, de R-8 is absoluut een erg fijne DAC om in de set te hebben. Als je een paar dagen achter elkaar naar een R-8 aan het luisteren bent vergeet je de verschillen al snel en is het echt genieten.
Krijg je de centen voor een R2R 7 of R-7 niet bij elkaar? Troost je, met de Audio-GD R-8 ben je èn goedkoper uit èn verzekerd van een erg goede weergave!

PRODUCTPAGINA MAGA HIFI AUDIO-GD R-8
PRODUCTPAGINA AUDIO-GD R-8

Gebruikte apparatuur:
Supra en Lapp netsnoeren
Synology DS212+ NAS
Tasker C726 digital audio ethernetkabel
Asus RT-AC88U router
Audioquest Pearl CAT700 ethernetkabel
SOtM sMS-200Ultra met sPS-500 voeding
SOtM txUSBultra
Tubulus Argentus USB V2 kabel (2x)
Singxer SU-1 MagnaFied
Tubulus Argentus I2S (HDMI)
Audio-GD R-8 DAC
Audio-GD R2R 7 DAC (als referentie)
Tubulus Argentus ACSS interlink
Audio-GD Master 1 voorversterker
Tubulus Argentus XLR interlink
Audio-GD Master 3 eindversterker
Tubulus Argentus V2 luidsprekerkabel
Xanadu HRS80 luidsprekers

 

2 Comments

  1. Hoi,
    Weer leuk om te lezen ook de AudioAudio GD R2R1 DAC⁩ kan ik nu bedienen op het front.
    Jos van Magna hifi heeft mijn DAC aangepast zodat ik de jumpers niet meer nodig heb.
    Ook de Audio GD R2R1 DAC⁩ is een hele fijne DAC met het loopwerk van Cambridge Audio de CXC en de Master 10 worden mijn Maggies perfect aangstuurd, echt mooi spul Audio GD.

    Groet Ger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *