Xanadu HRS20SE keramiek

Na vele merken luidsprekers te hebben beluisterd en gehad, ben ik sinds begin jaren 90 blijven hangen bij het merk Xanadu. Ook daarna heb ik nog zat andere merken mogen beluisteren en natuurlijk ook hele mooie, maar ben toch bij dit mooie merk blijven hangen.
Waarom? De weergave via Xanadu luidsprekers spreekt me enorm aan, het heeft een bepaalde signature en een tonale balans die bij me past blijkbaar.  Daarnaast is de afwerking altijd prachtig evenals de vormgeving. Zeker de laatste serie HRS80 t/m 100 met de ronde zijkanten doen het erg goed naar mijn smaak.
Misschien wel het allerbelangrijkste: het onvermoeibare enthousiasme van de Xanadu ontwerper Age van de Woud en zijn liefde voor muziek en het vertalen van de weergave daarvan naar de huiskamer  is aanstekelijk. De daarbij geleverde service en nazorg is onverslaanbaar in mijn optiek en zou bij elke aankoop van luidsprekers mee moeten worden gewogen in het maken van een keuze.
Afijn, genoeg lofzang, ik weet dat Age dit sowieso verafschuwd maar dat is dan maar een keer  jammer 🙂

© Xanadu

Mijn geliefde set Xanadu HRS80 NEO is voor een “verbouwing” naar de Xanadu-operatiekamer in IJsselmuiden en in die periode mag een paartje Xanadu HRS20SE keramiek in fraai parelmoer wit bij ons wonen en van muziek voorzien. Normaal gesproken ben ik niet zo wild van witte luidsprekers, maar het parelmoer wat hier is gebruikt is erg fraai hoor.
De HRS20 heb ik altijd heel gaaf gevonden en reflecteert de vormgeving van de ouder series zoals de AW25 en 35: stoer hoekig, compact en loodzwaar. In deze laatste incarnatie is de luidspreker voorzien van de dezelfde grote 5″ bandtweeter en 17cm keramieke middentoner als in de HRS80. Voor het laag is aan de achterzijde een 22cm passieve radiator (een soort luidsprekerunit zonder eigen aandrijving). Deze gaat pas gaat meedoen op de afgestelde basfrequenties, net zoals de lucht in een basreflexpijp. Het afstellen van zo’n passieve membraan komt zeer precies en wordt bij deze Xanadu afgetrimd met kleine gewichtjes (zie foto rechts).
Ook in het wisselfilter is niets aan het toeval overgelaten en is opgebouwd uit zeer hoogwaardige componenten en allemaal hardwire aan elkaar gesoldeerd!

Bij Xanadu in de luisterruimte heb ik de HRS20 al meerdere keren beluisterd en kan echt genieten van de muziek wat via deze kleine luidspreker wordt weergegeven. Toch was het altijd een wens om deze kleine set ook eens in het wild te beluisteren (lees in de AudioEnZo huiskamer), dus op een geheel andere set elektronica en een geheel andere akoestiek. Die kans deed zich nu voor en kon ik niet laten lopen!
Na plaatsen van de HRS20 op de ranke zwarte onderstellen en het aansluiten van de Tubulus Argentus luidsprekerkabel kabbelde de eerste klanken de kamer is.
Wat als eerste opvalt is toch weer de signature van de ontwerper. Dezelfde openheid in het hoog, het heldere midden/hoog en de drive in midden/laag wat ik zo goed kan van dit merk. Uiteraard zijn er wel verschillen te beluisteren die gewoonweg gevolg zijn van een andere configuratie, zo heeft de HRS20 geen tweeter in de achterzijde en worden de laagste regionen in het geluid verzorgd door de genoemde passie radiator, terwijl dit bij de HRS80 actief gebeurt met dubbele 22cm basunits in basreflex per luidspreker.

Tijdens de eerste nummers is meteen weer bevestigd wat ik al eerder bij Xanadu in IJsselmuiden had gehoord, dit is een zeer muzikale en genietbare luidspreker. “Zijn ze dat niet allemaal” hoor ik de kritische lezer al denken? Dat zou wellicht zo moeten zijn maar in mijn beleving is dat helaas niet altijd zo. Alle in de afgelopen jaren beluisterde sets geven uiteraard geluid maar doen me niet altijd evenveel en soms ook helemáal niets, terwijl daar toch echt vaak flinke prijskaartjes aan hangen.
Het gepresenteerde geluidsbeeld is van dien aard dat de techniek opzij stapt en de weg volledig vrij maakt voor de muziek. De luidspreker verdwijnt gewoon helemaal uit beeld en er wordt een breed en diep beeld neergezet, iets wat bij een nummer als Polarity van het Hoff Ensemble wederom bijzonder goed naar voren komt.
Het laag gaat niet zó diep als een HRS80 maar haalt zo’n 40Hz met gemak en met voldoende druk en is prachtig gelaagd. Zelfs bij nummers als Turners Ship van Malia en Boris Blank is het laag lekker strak aanwezig, een HRS80 gaat natuurlijk dieper maar het houdt ergens op bij een luidspreker van dit formaat en dit soort nummers is echt een uitzondering. Voor 99% van de muziek is de laagweergave uitstekend!
De weergave van het middengebied door de keramieke unit en deels bandtweeter  geven stemmen en instrumenten een mooie puurheid en betrokkenheid. Net zoals met de HRS80 is ook hier de texture van snaar- en blaasintrumenten prachtig. Bij de flugelhorn van Hugh Masekela (gastblazer op Migration van Dave Grusin) is mooi die zijdezachte, bijna hese klank te horen. Glijdende vingers over een gitaarsnaar is ook zo’n kenmerk wat bij een goed ontworpen luidspreker (en dito aansturing) heel mooi naar voren komt, niet overheersend maar goed waarneembaar naast de beoogde muziek. Het zijn voor mij van die kenmerken voor een complete muziekbeleving.
In de periode dat deze luidspreker set hier heeft gestaan is er toevallig met de interlinks van Purecable getest en het hoge oplossend vermogen van de HRS20 is zodanig hoog dat verschillen in kabel genadeloos aan het licht komen. Vele luidsprekers zullen dit soort microverschillen verbloemen, zo niet deze Xanadu HRS20SE keramiek.
Een heel fijn kenmerk van een luidspreker als deze is dat de kwaliteit stand houdt bij elk volume. Of je nou gevoelige nummers van Anne Bisson op laag niveau draait of het nummer Les Nuits van de Nits’s  album Hotel Europe op oorkaansterkte.  Bij die laatste is het echt schrikken als de felle slagen op de vellen van de drum werkelijk de kamer in knallen, de HRS20 doet dat met groot gemak en zonder enig protest.

Ik kan niet anders zeggen, we hebben hier heerlijk van deze kleine Xanadu HRS20SE keramiek genoten. Er is allerlei soorten muziek doorheen gegaan, veel nummers die ik van haver tot gort ken en bijna grijsgestreamed heb (de term grijsdraaien kan hier niet meer gebruikt worden) maar ook gewoon alle muziek wat lekker random gekozen is door het systeem. Ondanks de hoge resolutie is deze luidspreker niet klinisch, iets waar ik kleine luidsprekers best vaak op betrap. Integendeel, er wordt een volledig geluidsbeeld neergezet en dat maakt deze set, zoals eerder gezegd, zeer genietbaar!

PRODUCTPAGINA XANADU HRS20SE KERAMIEK

Gebruikte apparatuur:
Supra en Lapp netsnoeren
Synology DS212+ NAS
Tasker C726 digital audio ethernetkabel
Asus RT-AC88U router
Audioquest Pearl CAT700 ethernetkabel
SOtM sMS-200Ultra met sPS-500 voeding
Tubulus Argentus USB V2 kabel
SOtM txUSBultra
Tubulus Argentus USB V2 kabel
Singxer SU-1 MagnaFied
Tubulus Argentus I2S (HDMI)
Audio-GD R2R 7 DAC
Purecable nano208 (XLR en RCA)
Tubulus Argentus ACSS
Audio-GD Master 1 voorversterker
Tubulus Argentus XLR interlink
Audio-GD Master 3 eindversterker
Tubulus Argentus V2 luidsprekerkabel
Xanadu HRS20 luidsprekers

Een (kleine) greep uit de gebruikte muziek:

      

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *