Xanadu AW12-4, DS20-YH GT en HRS22

Het is altijd weer een feestje als Age van der Woud van Xanadu Luidsprekersystemen langs komt met een auto vol lekkers. Er is de laatste tijd weer veel ontwikkelingen gaande en dat moet naast metingen en luisteren in de eigen en mooie luisterruimte bij Xanadu ook in het wild beluisterd worden. Deze keer heeft hij de Xanadu AW12-4, de DS20-YH Grand Tube en de HRS22 monitor meegenomen om te beluisteren.
Na alles de kamer in te hebben gesjouwd en een bakkie koffie hebben we mijn Xanadu HRS80 eerst  een paar nummers laten spelen om een referentie te hebben. Daarna gingen de 80’ers aan de kant en namen als eerste de AW12-4’s de plek in.

De Xanadu AW12-4 is een doorontwikkeling van deze lijn en zijn er wat verbeteringen doorgevoerd. Zo is de hybride-tube qua poortlocatie gewijzigd en is het filter geoptimaliseerd. Het uiterlijk is nagenoeg ongewijzigd, echter de “brievenbus” aan de onder-voorzijde is verdwenen, deze uitgang is naar de onderzijde van de kast verplaatst. Uiteraard doet dit niets af aan de kwaliteit van het mooie hybride-tube systeem!
Aan de eerste klanken is meteen weer de Xanadu handtekening te herkennen. Een heldere klank, veel detail en een fraai strak laag. Het is weer verwonderlijk hoe goed de laagweergaven is van deze relatief kleine luidsprekers, want strak en prima gedefinieerd!
De gebruikte ringradiator voor het hoog doet z’n werk uitstekend, geeft een mooie spreiding van het hoog en werkt uitstekend samen met de bas/mid unit. Stemmen klinken krachtig, een instrument als een gitaar klinkt levensecht, maar ook groter werk wordt met verve neergezet.
Overall gezien staat hier een volwassen luidspreker die menig groter systeem naar de kroon steekt en menig muziekliefhebber zal bedienen met een prachtig muziekbeeld.
We hebben aantal nummers op elk luidsprekersysteem gedraaid en een daarvan is Gitarist Jack Lee’s nummer Sphere van het album Botero. De subtiele en lekker losjes klinkende bekkens, de mooie volle bassen en Bob James’s piano vragen wel wat van de luidsprekers, maar deze AW12-4 geeft geen krimp. Het laag klinkt lekker vol zoals het moet en het geheel klinkt mooi ruimtelijk. Ook stemmen zoals die van Anette Askvik op het nummer Liberty op het gelijknamige album klinkt mooi fijntjes zonder enige scherpte. Ook de laagweergave verderop in het nummer is uitstekend en strak.|
Ook een heel lekker testnummer is It Wasn’t Me van Anouk. Dit is een opname gemaakt tijdens het Live From Oosterpoort concert in 2001 en is een superopname. De percussie in het begin van het nummer klinkt gaaf en gaat na een minuutje over in een fel applaus. Anouks stem staat ook als een huis, mooi en duidelijk bovenop de basis van het gitaarspel.
Eva’ Cassidy’s Ain’t no Sunshine van het album Nightbird is een opname die zich kenmerkt door de mooie warme gitaarklanken en haar veelzijdige stem. Ook dit nummer wordt prima neergezet. Eva’s stem haalt af en toe lekker uit, zit af en toe op de rand van “hard”, de AW12-4 heeft daar gelukkig geen moeite mee.
Al met al is deze AW12-4 een alleseter, je kunt de set veel muziek genres voeren en zal ze allemaal prima weergeven.

Na de exercitie met de AW12-4 was het de beurt aan de nieuwe Xanadu DS20-YH Grand Tube, hier uitgevoerd in echt hout. Man, man, wat is hier een vakmanschap te zien, de kast is werkelijk prachtig gebouwd, super! Er staat ook wel wat in je kamer natuurlijk, de term Grand Tube is hier niet voor niets aan het type toegevoegd en is met 1m25 hoogte een stukje langer dan de HRS80. Aan de andere kant is deze DS20 wel weer wat slanker en is daarmee een naar mijn smaak mooie verschijning.
Is de AW12-4 uitgerust met een ringradiator als tweeter, de DS20-YH is voorzien van de grote bandtweeter welke in meerdere Xanadu modellen wordt gebruikt, en dat is niet voor niets. Als mid/laag weergever is eenzelfde unit als in de Xanadu SCM-1 luidspreker te vinden. Dit is een 18cm unit met een titanium spreekspoel en stijf aluminium en gecoat membraan met een zeer lange slag.
Ook in deze luidspreker is weer de klank te herkennen wat ik bij Xanadu luidsprekers zo fraai vind, de openheid en ruimtelijkheid is treffend. Vergeleken met de veel kleinere AW12-4 zijn er wel behoorlijke verschillen en deze Xanadu DS20 doet wat dat betreft alles in de overtreffende trap. Om met de laagweergave te beginnen, die is door de veel langere gevouwen pijp veel lager afgestemd en gaat daardoor veel dieper.
Het nummer Sphere profiteert hier duidelijk van en de DS20-YH zet een zeer solide basweergave neer met een hele fraaie gelaagdheid en definitie en doet dat allemaal met het grootste gemak. Sowieso is de laag weergave van een hybride tube al geweldig, deze Grant Tube doet daar nog een schep bovenop!
Zoals ik heb begrepen is de bandtweeter behoorlijk laag al ingezet en dat loont absoluut in het fraaie middengebied. De luidspreker klinkt lekker gemakkelijk en zal nooit ergens vermoeien.
Anette Askvik stem op Liberty klinkt nog verfijnder dan met de AW-12-4 en ook de tweede stem klinkt duidelijk iets naar achteren geplaatst. Het hele geluidsbeeld staat mooi in de ruimte en omdat de bas-mid zo hoog zit is de afbeelding ook lekker groot.
Anouk klinkt iets minder puntig dan de AW12-4, iets meer laid-back en prettig, hierdoor kan het volume gerust een tandje omhoog om de live beleving goed in de kamer neer te zetten.
Dit is ook bij Eva Cassidy goed waar te nemen, die horde wordt met het grootste gemak genomen en de harde/felle uithalen van haar stem wordt hier zonder enige krimp weergegeven.

Als laatste was het de beurt aan de nieuwe Xanadu HRS22. Een fraai vormgegeven monitor en zet de trend met de rond zijkanten voort. Deze monitor is de opvolger van de vermaarde HRS20.
Op de foto’s zie je ze op een paar stands staan die nou niet bepaald recht doen aan het uiterlijk maar dat was even niet anders. Op de laatste foto heb ik even een hogere en meer solide stand in de foto geëdit en dat ziet er meteen een stuk beter uit.
De unit bezetting is dezelfde als bij de Xanadu DS20-YT, alleen de tweeter zit hier boven de bas/mid unit, maar ook hier de bandtweeter vrij laag al ingezet. Maar daar houdt de vergelijking wel op. De kastvorm is anders en het bassysteem is anders en niet zo’n beetje ook. Op de foto is er een spleet te zien tussen de kast en de dikke plaat eronder en dat is het enige wat je van dit ingenieuze dubbel getunede/geventileerde bassyteem ziet. Dit systeem is uiterst nauwkeurig af te stellen en blijkt uitermate goed te werken.
Een monitor klinkt vaak anders dan een vloerstaande luidspreker en dat is ook hier het  geval. Of het door de vorm komt, het andere laagsysteem of wat dan ook, dit is toch wel even andere koek en in mijn beleving highend op z’n best in deze prijsklasse hoor. Wat een sound geeft deze HRS22, niet gewoon.
Het is op z’n zachts gezegd heel bijzonder hoeveel laag eruit zon relatief kleine monitor kan komen. Nou, niet eens zozeer de hoeveelheid maar vooral de kwaliteit en het gaat afgrond diep met een formidabele definitie en gelaagdheid. Ik heb zelden een laagweergave gehoord met zo’n fraaie combinatie van souplesse, kracht en gelaagdheid.
Het mid/laag is rijk en ook hier hoor je weer die kracht waardoor het een geweldige “slam” je kamer in kan slingeren. De mooie grote bandtweeter is zodanig gefilterd dat er een absoluut naadloze aansluiting en aanvulling op die rijke weergave is. Dit klinkt erg simpel maar dat is het verre van, maar hier is echt de hand van de meester te horen, subliem.
De tonale balans van deze monitor is in mijn beleving perfect en doet het heel erg goed in mijn ruimte en op deze set. De hoeveelheid details van hoog tot laag is fenomenaal, alsmede de controle in het gehele geluidsspectrum.
Om dat te testen hebben we Eva Cassidy even goed de sporen gegeven, maar deze HRS22 geeft geen krimp en doet exact wat ie moet doen. Wil je kracht? Krijg je kracht. Wil je minieme en breekbare  details op een subtiele manier tot je nemen? Dan krijg je dat en mij bekroop het idee van een kameleon, de luidspreker kan gewoon alles aan wat je ‘m voert en past zich aan al naar gelang de muziek, heel bijzonder. Zo ook bij Anouk, de live beleving is hier optimaal. In de percussie van het eerste deel is de weergave van de percussie bizar goed met een enorme kracht, in het applaus is elke hand apart te horen en Anouk staat gewoon voor je neus, punt.
Ook de bas in Sphere gaat afgrond diep waarbij je verstand stil staat hoe dit kan. De subtiele bekkens klinken ook hier, net zoals bij de DS20YH ragfijn en transparant.
Tja, Anette Askvik, wat kan ik hier nog van zeggen, het klinkt van voor tot achter wonderschön en er is weinig meer op aan te merken. Ik krijg niet snel kippenvel door muziek maar het wonder is nu geschied.
Om nog eens verder te kijken wat deze luidspreker aan dynamiek neer kan zetten heb ik een oude opname van Monty Alexander gedraaid en wel Nite Mist Blues van het album Montreux Alexander Live uit 1977! En dan weet je weer hoe een piano kan klinken met al z’n dynamiek, prachtig.
In het algemeen is het opvallend dat de HRS22 een groot beeld neerzet, dus heel breed, diep en opvallend: ook hoog!

Het was weer een fijne belevenis, sowieso om op deze manier met audio spullen te beleven maar vooral de muziek zo te horen, dus mijn dank is groot aan het adres van Age van der Woud van Xanadu Luidsprekersystemen om dit mogelijk te maken, top!
Alle drie de types zijn de centen meer dan waard en als je luidsprekers op je boodschappenlijstje hebt staan mag geen van deze drie erop ontbreken, afhankelijk van de bijbehorende prijsklasse uiteraard.

Voor mij persoonlijk is de Xanadu HRS22 een verrassing en een regelrechte hit en past als een handschoen in mijn set en in de muziekbeleving zoals ik het graag hoor!

HOMEPAGE XANADU AW-12-4
HOMEPAGE XANADU DS20 Grand Tube
HOMEPAGE XANADU HRS22

Gebruikte apparatuur:
Voedingskabels nanotec Power Strada #308 met Iego 8075BK koper-rodium stekkers
Purecable nanoPWR 309 (1x gebruikt op de DAC)
Purecable 8-voudig Nano Block met iFi AC iPurifier
Synology DS212+ NAS
SOtM sNH-10G switch met sCLK-EX op sPS-500 voeding
Intel NUC8i7BEH met Roon ROCK met iFi DC iPurifier2 in de voeding
Purecable netHQ V2 netwerkkabels (3x)
SOtM sMS-200Ultra Neo met sPS-500 voeding
Tubulus Argentus USB V2 kabel
Holo Audio MAY Level 3 Kitsune (KTE) DAC
Purecable linkMSTR XLR interlink
Holo Audio Serene Level 2 Kitsune (KTE) voorversterker
Purecable linkMSTR RCA interlink
Kinki Studio EX-B7 mono eindversterkers
Luidsprekerkabel nanotec SP#79 PTC1 met Furutech FP202(R) connectoren
AE Furutech FA-220 7N PC-OCC XLR
Xanadu HRS80 luidsprekers op ViaBlue UFO XL op PTFE glijders
Bovengenoemde Xanadu luidsprekers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *